Analogowe konsolety mikserskie marki Soundcraft to wysokiej klasy urządzenia, cenione w branży audio od 1973 roku. Najpopularniejsze serie to Signature, EPM, EFX oraz Spirit. Miksery te dają od 8 do 32 kanałów, preamp GB30, 3- lub 4-pasmowy korektor, filtry HPF i wbudowane procesory efektów Lexicon. Wyposażone są w przedwzmacniacze mikrofonowe z zasilaniem phantom +48V, tłumik -20dB oraz gniazda insert. Seria Signature ma interfejs USB do nagrywania. Urządzenia te cechuje brytyjskie brzmienie, solidna konstrukcja i intuicyjna obsługa. Znajdują zastosowanie w studiach nagrańinstalacjach live oraz realizacji małych i średnich koncertów.
Miksery analogowe Soundcraft od dekad stanowią synonim najwyższej jakości w branży audio profesjonalnego. W studiach nagraniowych i podczas koncertów na żywo, te brytyjskie konsolety dają niezrównaną precyzję i czystość brzmienia, która zachwyca najbardziej wymagających realizatorów dźwięku. Każdy przedwzmacniacz mikrofonowy w konsoletach Soundcraft został zaprojektowany z myślą o maksymalnej transparentności i minimalnych szumach własnych. Legendarna seria Ghost oraz Signature wykorzystują zaawansowane rozwiązania techniczne, które umożliwiają precyzyjne kształtowanie barwy dźwięku – od subtelnych korekt po radykalne zmiany charakterystyki. Sekcja equalizacji oferuje niezwykłą elastyczność: od delikatnego podkreślenia wybranych częstotliwości po chirurgiczną precyzję w eliminowaniu niepożądanych rezonansów.
Można spojrzeć na parę ważnych spraw technicznych mikserów Soundcraft:
- Wysokiej klasy przedwzmacniacze GB30
- Przejrzysta architektura routingu sygnału
- Zaawansowana sekcja procesorów dynamiki
- Profesjonalne potencjometry ALPS
- Wydajne zasilacze liniowe
- Zbalansowane wejścia i wyjścia XLR
- Wytrzymała konstrukcja mechaniczna
Innowacyjne rozwiązania w służbie doskonałego brzmienia
Inżynierowie Soundcraft nieustannie doskonalą swoje produkty, wprowadzając nowatorskie rozwiązania techniczne. Najbardziej zaawansowane modele dają zintegrowane procesory efektów Lexicon, które mocno rozszerzają możliwości kreowania brzmienia bez wymogu stosowania zewnętrznych urządzeń. System Solo-in-Place (używany w droższych modelach) umożliwia precyzyjne odsłuchiwanie wybranych kanałów bez zakłócania głównego miksu. Konstrukcja mechaniczna mikserów (wykorzystująca wysokogatunkowe materiały i przemyślane rozwiązania ergonomiczne) daje nam niezawodność nawet w najbardziej wymagających warunkach trasowych.
Wszechstronność celów i ergonomia pracy

Miksery Soundcraft znalazły zastosowanie w niezliczonych instalacjach nagłośnieniowych – od kameralnych klubów muzycznych po wielkie hale koncertowe. Charakterystyczna dla marki intuicyjność obsługi sprawia, że realizatorzy dźwięku mogą skupić się na kreatywnej pracy, nie tracąc czasu na walkę z interfejsem. Przemyślany układ sekcji konsolety, czytelne oznaczenia i logiczny system routingu sygnału to cechy, które doceniają profesjonaliści na całym świecie. Czy możemy wyobrazić sobie lepsze narzędzie do pracy z dźwiękiem na żywo? „Brytyjskie brzmienie” tych mikserów stało się już standardem w branży audio (dzięki charakterystycznej barwie i dynamice).

Analogowe mikserki Soundcraft – dusza muzyki z lat 80-tych w aktualnym wydaniu
Miksery analogowe Soundcraft to urządzenia, które od dekad stanowią synonim najwyższej jakości w branży audio. Seria Signature, uznawana za jedną z najbardziej udanych linii produktowych firmy, oferuje zaawansowane przedwzmacniacze Ghost z technologią Sapphyre EQ. Charakterystyczne, brytyjskie brzmienie tych mikserów jest zasługą wieloletniego doświadczenia inżynierów Soundcraft w projektowaniu konsolet analogowych. Każdy kanał wyposażony jest w 3-pasmowy korektor parametryczny, który pozwala na precyzyjne kształtowanie barwy dźwięku. Wbudowane procesory efektów Lexicon dodają profesjonalnego szlifu brzmieniowego, dając reverby, delay’e i modulacje.
Konstrukcja mikserów Soundcraft opiera się na wysokiej jakości potencjometrach i przełącznikach, które dają nam niezawodność latami intensywnego użytkowania. Modele takie jak Signature 22 czy EPM mają złącza XLR z przedwzmacniaczami mikrofonowymi oraz wejścia liniowe na złączach TRS. Sekcja master oferuje rozbudowane możliwości routingu sygnału, a także dedykowane wyjścia na subgrupy i aux sendy.
Szczególnie cenione są rozwiązania związane z elastycznym systemem monitoringu. Zaawansowane opcje solo i PFL (Pre-Fader Listening) umożliwiają precyzyjne odsłuchiwanie poszczególnych kanałów lub grup. Można powiedzieć o legendarnej już serii Spirit, która wprowadziła innowacyjne rozwiązania w zakresie przedwzmacniaczy i equalizacji. Miksery te wyróżniają się wyjątkowo niskim poziomem szumów własnych i zniekształceń, daje to krystalicznie czysty dźwięk. Atutem jest możliwość integracji z systemami nagrywania wielościeżkowego poprzez dedykowane wyjścia Direct Out na każdym kanale.
Głęboka tajemnica przedwzmacniaczy GB30 w mikserach Soundcraft – co sprawia, że są wyjątkowe?
Przedwzmacniacze mikrofonowe GB30 stosowane w konsolach analogowych Soundcraft to efekt ponad 30 lat doświadczeń inżynierów tej marki. Charakteryzują się wyjątkowo niskim poziomem szumów własnych oraz bardzo dużym headroomem dochodzącym do +23dBu. Wykorzystują one zaawansowaną technologię dyskretnych układów, daje to czystość i transparentność brzmienia. Zastosowane komponenty wysokiej jakości oraz bardzo dokładnie dopracowana topologia układu dają nam znakomitą odpowiedź impulsową i minimalną degradację sygnału.
Stopnie wejściowe w przedwzmacniaczach GB30 mają impedancję wejściową zoptymalizowaną pod kątem współpracy z szeroką gamą mikrofonów, także dynamicznych a i pojemnościowych. Zasilanie phantom +48V jest stabilizowane i filtrowane, co eliminuje ryzyko przydźwięku sieciowego.
- Pasmo przenoszenia: 20Hz-20kHz (+/-0.5dB)
- THD: <0.005% przy 1kHz
- Maksymalny gain: 60dB
- EIN: -127dBu (150Ω)
- CMRR: >75dB przy 1kHz
- Impedancja wejściowa: 2kΩ
- Zasilanie phantom: +48V
- Headroom: +23dBu
Wpływ transformatorów wejściowych na charakterystykę brzmieniową przedwzmacniaczy GB30
Najważniejszym elementem wpływającym na sygnaturę brzmieniową przedwzmacniaczy GB30 jest brak transformatorów wejściowych. To świadomy dobór konstruktorów, którzy postawili na maksymalną transparentność i wierność przekazu. Transformatory, choć często stosowane w high-endowych konstrukcjach, wprowadzają subtelne podbarwienia w zakresie niskich częstotliwości oraz kompresję przy wysokich poziomach sygnału. Bezpośrednie sprzężenie elektroniczne zastosowane w GB30 eliminuje te efekty, zachowując pełną dynamikę i neutralność brzmienia. Jest to szczególnie doceniane w zastosowaniach broadcastowych i przy rejestracjach klasycznych.
Efekty zewnętrzne w mikserze – podstawa kreatywnego brzmienia
Podłączenie efektów zewnętrznych do miksera analogowego odbywa się poprzez wykorzystanie wbudowanych w konsoletę tzw. insertów oraz wysyłek aux send/return. Insert to bezpośrednie wpięcie efektu w tor sygnałowy danego kanału. Stosuje się go najczęściej do procesorów dynamiki, np. kompresory czy bramki szumów, gdzie cały sygnał musi przejść przez urządzenie efektowe. Ważne jest zachowanie dobrego poziomu sygnału – zbyt wysoki może spowodować przesterowanie efektu, a zbyt niski będzie skutkował pogorszeniem stosunku sygnału do szumu. Aux send umożliwia wysłanie kopii sygnału z wielu kanałów do jednego efektu, na przykład pogłosu czy delay’a, a następnie powrót przetworzonego dźwięku przez wejście aux return. Taka konfiguracja pozwala na kontrolowanie proporcji między sygnałem suchym a efektowym dla każdego kanału z osobna. Pamiętajmy o właściwym ustawieniu poziomu wysyłki aux send oraz powrotu aux return, aby uniknąć sprzężeń lub niepożądanych zniekształceń. W czasie wybierania punktu wysyłki sygnału do efektu warto spojrzeć na dostępne opcje pre-fader lub post-fader. Pre-fader oznacza, że poziom wysyłki nie zależy od położenia suwaka kanałowego, co jest przydatne przy monitorach odsłuchowych. Post-fader powoduje, że zmiana położenia suwaka wpływa także na poziom sygnału wysyłanego do efektu, co jest standardem przy efektach kreacyjnych. Zasadnicze jest dopilnowanie, aby całkowita impedancja podłączonych efektów nie przekraczała możliwości miksera, co mogłoby prowadzić do przeciążenia jego obwodów.